Zonder Internet Marketing strategie gaat jouw business naar de afgrond – Hier zie je waarom.

Thumbnail - Afgrond in zicht? Hier zie je waarom.

Waarom je een Internet Marketing strategie nodig hebt

Waarom een internet marketing strategie? Het antwoord is simpel: zonder strategie ga je kansen missen en verlies je jouw business.

  • Het formuleren van een internet marketing strategie helpt je namelijk bij een gecoördineerde hantering van de marketinginstrumenten ter realisering van de marketingdoelstellingen die je hebt gesteld.

Oftewel: hoe Internet Marketing jou gaat helpen om de doelstellingen van jouw business te verwezenlijken.

Overal spreekt men tegenwoordig over een digitale transformatie en een marktgerichte denkwijze. Zonder enige mate van urgentie. Ondernemers zien de bewegingen wel, maar onderschatten vaak de trends, de snelheid en de impact van de digitale revolutie.

De V&D is hier het overleden voorbeeld van. Met de grond gelijk gemaakt.

Het failliete van V&D

V&D gaat door als webwinkel

Bron: nu.nl

Het maakt niet uit wat voor een onderneming je hebt. Ik durf te wedden dat een groot deel van jouw doelgroep internet gebruikt om te zoeken, bekijken, beoordelen en/of te kopen! Zonder concrete strategie om klanten te bereiken via het internet is de kans groot dat je een gouden kans gaat missen. In het ergste geval zie je de concurrent deze gouden bal dan wel inkoppen.

Dit geldt voor zowel kleine ondernemers als grote bedrijven. Zie jij jouw onderneming liever naar de afgrond gaan dan naar de fortune 500? Jij mag kiezen.

Zie jij jouw onderneming liever naar de afgrond gaan dan naar de fortune 500?

Ik snap het gewoon niet, iedereen krijgt toch tegenwoordig het nieuws mee? Hoeveel voorbeelden moeten er nog komen voordat onze hersenen een seintje geven? De consument verandert wel, waarom veranderen wij dan niet mee?

Banner ebook BEÏNVLOEDEN

Ik heb 5 veranderingen voor je op een rij gezet die van invloed zijn op consumentengedrag en moderne marketing:

  1. Het gebruik van een scherm – zoals mobiel, tablet of desktopcomputer – neemt enorm toe in tijdsbesteding. Consumenten spenderen gemiddeld al 4.4 uur van hun vrije tijd voor een scherm per dag. Ze slapen er zelfs regelmatig mee.
  2. Sociale media netwerken als o.a. Facebook, Twitter en LinkedIn beginnen de zenuwstelsels van onze maatschappij te worden. LIKE.
  3. Landelijke dekking van 4G (en Wifi) in Nederland maakt consumenten 24-7 bereikbaar (en dus beïnvloedbaar).
  4. Mediagebruik van consumenten verandert, ze zijn minder gevoelig voor massamedia (tv, radio). De focus op relevantie van de boodschap wordt steeds belangrijker en de consument wil los van tijd en plaats relevante zaken kunnen doen met jou.
  5. Moderne communicatiemiddelen (smartphones, tablets, etc.) versnellen de mate van beïnvloeding en beslissingen nemen.

Iedereen wil innoveren en investeren om succesvol te zijn, maar niemand wil veranderen. Althans, bijna niemand in de klassieke wereld. Daar ligt gelijk het probleem.

 

De klassieke customer journey afgezet tegen de digitale customer journey

In bovenstaande afbeelding is de klassieke customer journey afgezet tegen de digitale customer journey (de reis die klanten afleggen op weg naar een aankoop).

Vertrouw je nu nog steeds op het vergroten van je business aan de hand van de klassieke marketingaanpak?

Dan is het voor jou handig om Internet Marketing toe te voegen aan de marketingmix.

Jouw business en Internet Marketing strategie

Het internet is een ontzettend effectief kanaal met groot bereik voor weinig geld. Bovendien kun je jouw ROI nauwkeurig in de gaten houden en leidt Internet Marketing  ook snel tot resultaten.

Maar of jouw business geschikt is voor internet marketing hangt natuurlijk wel een beetje af wat de aard is van jouw business, waar het nu staat, en waar je naartoe wilt in de toekomst.

Voorbeelden:

  • Als je een boer bent die zuivel produceert op een uitgestrekt gebied in Drenthe, een contract hebt met de lokale melkdistributeur, en als je geen verdere focus of ambitie meer hebt om jouw business te laten groeien. Dan is Internet Marketing waarschijnlijk niet voor jou bestemd.
  • Ben je daarentegen een lokale slager die er naar uitkijkt om diverse producten aan te bieden, haar reikwijdte wil vergroten en biologisch vlees wil verkopen aan restaurants en hotels in het land. Welkom in de wereld van Internet Marketing.

Waar het op neer komt: tegenwoordig zijn er maar weinig ondernemingen die geen voordeel kunnen hebben van wat voor vorm van Internet Marketing dan ook. Ook al is het maar een e-mail nieuwsbrief of een vorm van sociale media.

Internet Marketing strategie – Ja of Nee

Er zijn eigenlijk maar twee vragen die je hoeft te beantwoorden om te beslissen of je wel of geen Internet Marketing strategie nodig bent.

  1. De eerste vraag: is mijn doelgroep al online of komt mijn doelgroep online?

Interntgebruik volgens het Centraal Bureau van de Statistiek

90% van de Nederlanders is dagelijks online blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS, 2015).

Als jouw doelgroep het internet al gebruikt om producten of diensten op te zoeken of te kopen, dan moet je Internet Marketing absoluut omarmen en zo snel mogelijk interacteren met je – potentiële – klanten. Gebruiken ze het internet niet? Dan niet. Zo simpel is dat.

Houd echter wel in je achterhoofd dat de nieuwe generatie in de toekomst wel jouw klanten kunnen worden, die graag de interactie aangaan op het internet. Ben je niet in de juiste positie om dat te kunnen leveren, dan kiezen ze er gewoon voor om hun geld ergens anders uit te geven.

  1. Ten tweede: zijn mijn diensten, producten of merken geschikt voor Internet Marketing?

Dit kan een lastige zijn – maar het antwoord is meestal “ja”.  Het maakt vaak niet uit wat voor een dienst, product of merk je hebt: zolang je hebt vastgesteld dat er een – potentiële – doelgroep voor is (zie vraag 1), moet je het gewoon online promoten. Consumenten gaan online op onderzoek uit, bekijken en vergelijken hun keuzes. Ze maken beslissingen op basis van de kwaliteit van hun online ervaring en zijn vervolgens erg bereid om hun geld te overhandigen. Boten, huizen, auto’s, verzekeringen, e-books, cavia’s , muziek – noem het, en het wordt tegenwoordig succesvol online aangeboden.

Donkerblauw is 2012 en lichtblauw is 2016

Top 10 online aankopen volgens het Centraal Bureau van de Statistiek

Top 10 online aankopen blijkt uit cijfers van het CBS (2016)

Formuleren van een Internet Marketing strategie

Zodra je hebt besloten dat je een internet marketing strategie nodig hebt, is de volgende stap eigenlijk het formuleren van een strategie. Helaas bestaat er geen ‘one size fits all’ strategie waarmee ik je kan verblijden. Ik heb geen magisch recept voor je waarmee jouw Internet Marketing een succes wordt, net als niemand anders (ondanks wat sommige rare marketinggoeroes beweren).

In feite moet elke business haar eigen unieke strategie ‘bakken’ die gebaseerd is op haar eigen specifieke factoren en omstandigheden. Verschillende producten, verschillende markten, verschillende behoeften – verschillende oplossingen. Waar het uiteindelijk op neer komt: de mensen die jouw business het best kennen, zijn merkwaardig genoeg het best in staat uw Internet Marketing strategie te formuleren.

De algemene fasen bij het maken van een Internet Marketing strategie

Het goede nieuws is dat je in dit blog al onbewust in gedachten bent begonnen met het formuleren van jouw Internet Marketing strategie. Heb ik gelijk? Om je verder te helpen heb ik de volgende vragen op een rij gezet die de fundering gaan vormen van jouw Internet Marketing strategie:

  • Waar sta je nu? Dit is de analyse waarbij je in kaart brengt hoe de klant tegen jouw business, dienst of product aankijkt.
  • Waar wil je staan? Hierbij verwijs ik je graag naar het 5S-model van Chaffey en Smith om je doelen helder en meetbaar te omschrijven.
  • Hoe kom ik daar? Het duidelijk positioneren van jouw unieke meerwaarde, die van het product en/of jouw dienst.
  • Welke middelen gebruik je? E-mail marketing? Social media? Content marketing?
  • Hoe kom je met die middelen waar je wilt zijn? Welke tacktiek zet je per middel in?
  • Wie doet wat? Wie heeft de verantwoordelijkheid voor de doelen? Jijzelf? Externe marketeer?
  • Hoe vind de controle plaats? Hoe meet je de resultaten? Hoe vindt de eindrapportage plaats? Meten, bijstellen, verfijnen, opnieuw meten. Internet Marketing is een dynamisch proces.

Je hoeft van mij geen plan te ontwikkelen van 20 pagina’s. Als je maar concreet beschrijft hoe Internet Marketing jou gaat helpen om de doelstellingen van jouw business te realiseren. De details komen later.

Maar Danny…

Geen ‘gemaar’. Internet Marketing gaat door alle markten en segmenten heen. Ook in jouw markt. Ook in jouw segment. Bliksemsnel, sneller dan jij je voor mogelijk kunt houden. Wanneer bouwde Noach zijn Ark? Voor de Stortvloed, toch? Ignorance is a choice. Ga digitaal en zorg voor jouw Internet Marketing strategie, want het waait niet over. Het is nu, of nooit.

Heb je nog geen website? Geen probleem.

Hier heb je ‘dé ultieme handleiding’ ← GRATIS

Boks,

Danny

Banner ebook BEÏNVLOEDEN

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *