Hoe je kunt ontsnappen aan de verstikkende fantasiewereld

Thumbnail - Ontsnappen aan de fantasiewereld? 5 Stappen.

Ontsnappen aan de fantasiewereld?

De meeste mensen leven in het land van hoop en dromen. Ze leven in één grote fantasiewereld. Ze dromen ervan om iedere maand 100.000 bezoekers naar hun website te leiden. Ze nemen zich ieder jaar voor om meer tijd te investeren in social media. Fantaseren hoe het zou zijn om die ene mooie vrouw aan te spreken.

Maar voor de meeste mensen blijft het daarbij.

De volgende dag kijken ze weer naar het onveranderde Analytics rapport, stellen ze social media nog even uit en lopen ze de mooiste vrouwen voorbij.

Ze maken zichzelf van alles wijs.

Natuurlijk heeft het allemaal zijn redenen…

Mensen zijn über geniale smoesjesmachines. Het is niet te geloven.

Mensen zijn über geniale smoesjesmachines

Wanneer je ze wijst op hun “lafheid” gaan deze smoesjesmachines op volle toeren draaien. Ze hebben geen geld om te investeren in meer traffic, ze hebben het te druk om zich te storten op social media, de vrouw kijkt een beetje boos en wil vast niet aangesproken worden.

Het is ongelooflijk hoeveel smoesjes mensen binnen 10 seconden kunnen produceren. En ze moeten ook wel. Want anders spat hun fantasiewereld uit elkaar.

Fantaseren over 100.000 bezoekers is makkelijk. Maar als je daadwerkelijk investeert, kan je misschien wel falen of failliet gaan. Dus blijven ze liever dromen…

De veilige keus is om helemaal niks te doen.

Wil jij dat? Geen probleem. Als jij er gelukkig mee bent, dan vind ik het ook prima. Ieder zijn ding. Maar ik kies er voor om in de realiteit te leven. Mijn motto is: “doe het goed, of doe het niet”.

Doe het goed, of doe het niet.

Dus het is tijd om al je excuusjes aan de kant te gooien en te gaan leven in de echte wereld. Uit de fantasiewereld. Oke?

Begin gewoon eens opnieuw, vanaf het begin!

Banner ebook BEÏNVLOEDEN

Hier is je gameplan:

Ben je er klaar mee dat mensen na 2 seconden jouw website of (web)winkel alweer verlaten? Wanneer je deze vraag met “ja” hebt beantwoord kan ik je garanderen dat er drastische veranderingen nodig zijn.

Stap #1: Wie is jouw ideale klant?

Dit is een erg belangrijke vraag, want je kan niet verkopen aan mensen waar je niks vanaf weet. Om te beginnen heb ik hier een aantal vragen die je jezelf kan stellen:

  1. Is mijn klant man of vrouw?
  2. Wat is de leeftijdsgroep?
  3. Hoeveel geld heeft ze te besteden?
  4. Wat is het meest belangrijke in haar leven?
  5. Heeft ze kinderen?
  6. Wat voor relatie heeft ze?
  7. Hoe ziet ze eruit? Is ze gezond? Doet ze aan sport?
  8. Heeft ze vrije tijd? Wat doet ze dan zoal? En wanneer?
  9. Hoe ziet haar dagelijkse leven er uit (beschrijf gedetailleerd van begin tot eind)

Stap #2: Snap het beslissingsproces

Er zijn vier rollen in het beslissingsproces voor een aankoop. Deze vier rollen kunnen door één en dezelfde persoon gespeeld worden of door verschillende mensen. De rollen zul je in kaart moeten brengen om zoveel mogelijk controle te houden op je marketingboodschap. Zodra je in kaart hebt welke personen deel uitmaken is het zaak te achterhalen wat hun individuele drijfveren zijn om tot een beslissing te komen. Dit zijn de vier mogelijke rollen:

  1. Onderzoeker – Wie onderzoekt de verschillende beschikbare opties?
  2. Beslisser – Wie maakt de uiteindelijke beslissing?
  3. Beïnvloeder – Wie beïnvloed de beslissing?
  4. Gebruiker – Wie gebruikt het product?

Oke, je kent de verschillende rollen en dan?

Stap #3: Vinden van de juiste knoppen

Laten we stellen dat je een (web)winkel hebt waar je kinderspeelgoed verkoopt. Gedurende de uitvoering van stap 2, blijkt dat de moeder van het kind de onderzoeker/beslisser is en het kind zelf de beïnvloeder/gebruiker. Je moet het speelgoed dus verkopen aan de moeder, maar ook aan het kind. Dit zijn twee totaal verschillende mensen, met uiteenlopende motivaties. Laten we hier eens naar kijken…

Waarom zou de moeder het speelgoed willen?

  1. Omdat het een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van het kind
  2. Omdat ze tijd voor zichzelf krijgt wanneer het kind met het speelgoed speelt

Waarom zou het kind het speelgoed willen?

  1. Omdat hij meer aanzien krijgt bij leeftijdsgenoten
  2. Omdat het hem blij en gelukkig maakt

Omdat je te maken hebt met een moeder en het kind, moet je de voordelen voor beide partijen benoemen in je marketing boodschap. Bijvoorbeeld:

“Hoe het <speelgoed> bijdraagt aan de ontwikkeling en het geluk van je kind”

Stap #4: Bereik je doelgroep

We gaan door op het ‘kinderspeelgoed’ voorbeeld uit stap 3. Hieruit blijkt dat je kinderen (5-12 jaar) met hun ouders (25-40 jaar) wilt bereiken.

Hoe zou je deze doelgroepen kunnen bereiken? Ik heb hier 5 vragen die je kunt gebruiken bij de beantwoording van de hoofdvraag:

  1. Welke nieuwspagina’s lezen ze?
  2. Welke websites bezoeken ze?
  3. Wie zijn hun rol modellen en ‘influencers’?
  4. In welke plaats wonen ze veelal?
  5. Hoe maken ze hun keuzes? Door aanbeveling? Zo ja, waar halen ze deze aanbevelingen vandaan?

Stap #5: Doe het!

Op dit punt weet je wie jouw ideale klant is; hoe hij of zij hun beslissingen maken; wie er betrokken zijn bij het beslissingsproces; wat hen motiveert tot actie en hoe je hen kunt bereiken. De volgende stap?

Gewoon doen!

Investeer in meer traffic, maak tijd voor social media en spreek die vrouw aan.

De droomwereld is afgelopen. De fantasiewereld wordt werkelijkheid. Het is nu tijd voor het echte werk. Geef jezelf deadlines en verbind er serieuze consequenties aan wanneer je faalt. Op het werk zet je baas je onder druk, maar als ondernemer, met je eigen doelen, zul je het toch echt zelf moeten doen.

Meet alles wat je doet, vind uit wat wel werkt en wat niet – DOE meer wat wel werkt!

Ga aan de slag en geef niet op.

Boks,

Danny

Banner ebook BEÏNVLOEDEN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *